, 27. , : Dzidris, Gunita, Dzidra, Loreta

Katoļiem sākas gavēnis! Kā ēdīsim? (0)

Šodien, 9.martā, sākas gavēņa laiks – 40 dienu gara miesas un gara sagatavošana Lieldienām.

“Daudziem gavēnis asociējas ar badošanos, atteikšanos no ierastajiem ēdieniem, sevis spīdzināšanu. Bet, izpētot gavēņa uztura aspektus, atklājas, ka šis ir vispiemērotākais laiks tam, lai savestu kārtībā savus ēšanas paradumus un sniegtu organismam pelnītu atpūtu no uztura pārmērībām,” uzskata Sabiedrības veselības institūta uztura speciāliste Ksenija Andrijanova.

 

Kā jau jebkuram uztura plānam, arī gavēnim vajag pareizo pieeju. Ir jāizvēlas, kā gavēni ieturēt. Katra konfesija piedāvā savus variantus un ieteikumus. Izsenis gavēnis paredz atteikšanos no gaļas, mūsdienās to papildina arī atteikšanās no saldumiem, baudvielām, arī no kafijas, alkohola un smēķēšanas.

 

“Jēga slēpjas nevis tajā produktā, no kā tu atsakies, bet pašā atturēšanas faktā,” uzskata Ksenija Andrijanova.

“Tagad par to ir jau novēloti runāt, taču ir nepieciešams veikt sagatavošanas pasākumus pirms gavēšanas, piemēram saldumu un gaļas daudzumu ēdienkartē samazinot vismaz 2 nedēļas iepriekš,” stāsta Ksenija Andrijanova.

 

Slimnieki, ceļotāji un grūtnieces drīkst ēst visu!

 

Ksenija Andrijanova atgādina, ka arī Baznīca neiebilst, ka gavēni neievēro slimnieki un ceļotāji. “Ir jāizanalizē, vai esošais veselības stāvoklis ļauj gavēni ieturēt. Cilvēki ar anēmiju nedrīkst atteikties no gaļas, jo tas var novest pie vēl lielākiem veselības traucējumiem. Arī grūtniecēm tas nav ieteicams, īpaši ņemot vērā to, cik izplatīts ir B 12 vitamīna trūkums grūtniecēm Eiropā. Arī cilvēki ar smagām kaitēm, piemēram, vēzi, nedrīkst ierobežot uztura daudzumu. Maltīšu skaitu un porciju lielumu samazināšanu nevar atļauties profesionāli sportisti,” uzsver Sabiedrības veselības institūta uztura speciāliste.

 

"Ir daudz jautājumu par atteikšanos no gaļas. Vai tas tiešām ir veselīgi? Ko tas man dos? Nenoliedzami, gaļa satur B grupas vitamīnus un neaizstājamās aminoskābes, kas ir nepieciešami organismam. Bet 40 dienu laikā to trūkums izveidoties nevar. Turklāt, neēdot gaļu, cilvēks palielina dārzeņu un putraimu īpatsvaru ēdienkartē – organismā nāk papildu vitamīni un šķiedrvielas," precizē Ksenija Andrijanova.

 

Iegaumējiet – atturoties no gaļas, ēdienkartē obligāti jāpalielina pākšaugu un sojas daudzums.

 

Ēdienreizēm jābūt regulārām!

 

Ksenija Andrijanova zina stāstīt, ka atteikšanos no kādām produktu grupām cilvēks bieži uztver kā „zaļo gaismu” tiem produktiem, kas ir atļauti, un patērē tos milzīgos daudzumos. Tā nedrīkst darīt. Atļauto produktu patēriņam jābūt samērīgam un, taisot ēdienus, jāievēro veselīga uztura pamatprincipi. Eļļā cepti kartupeļi, dārzeņu salāti ar majonēzi – gavēnim jau der, bet veselībai – nekādā gadījumā.

Atteikšanās no saldumiem esot visgrūtākais. Toties arī te ir lielisks risinājums – lai apmierinātu tieksmi pēc saldā, jāizvēlas saldi augļi – vīnogas, apelsīni. Lieliski der arī žāvēti augļi – dateles, rozīnes, aprikozes.

 

Dažas gavēņa dienas paredz tikai vienu maltīti dienā.

 

Šādu uztura režīmu uzturzinātne neiesaka un neatbalsta – tas rada nevajadzīgas problēmas vielmaiņai un var novest pie liekā svara.

Ksenija Andrijanova aicina iegaumēt arī to, ka gavēņa beigas nenozīmē, ka uzreiz drīkst mesties virsū aizliegtajiem produktiem, lai arī cik ļoti mēs pēc tiem ilgotos. Tāpat kā sagatavošanas posmā tos ēdienkartē vajadzētu ievest pakāpeniski. Gandarījums no gavēšanas nav konfekšu kārbas iztukšošana vai kotlešu pannas izēšana. Pārmērības pēc atturēšanās noved pie liekā svara.

 


 

  • : 0

»